اختلال شخصیت مرزی

شیوع اختلال شخصیت مرزی معمولا در پسرها (از سن ۱۳ الی ۱۴ سالگی) و در دخترها (از سن ۹ الی ۱۰ سالگی) می باشد و همچنین دخترها بیشتر از پسرها مبتلا به این اختلال می شوند.

اما معمولا بررسی دقیق تر علائم اختلال شخصیت مرزی از سن بلوغ به بعد انجام می پذیرد.

من اختلال شخصیت مرزی دارم؟

فردی که دچار اختلال شخصیت مرزی است، چه علائمی دارد؟

معمولا این افراد؛

• از سطح هوشی بالایی برخوردار هستند.
  • مهربان و دلسوز هستند.
  • رفتار مناسبی در قبال غریبه ها دارند.
  • در قبال افرادی که ارتباط نزدیکی با آن ها دارند، دارای رفتارهای تند و هجومی هستند.
  • تمرکز و دقت انتخابی دارند. (یعنی به تشخیص خودشان در موضوعی تامل و یا تمرکز می کنند.)
  • تمایل زیادی به برقراری ارتباط با افراد بزرگتر از خودشان دارند.
  • ممکن است علاقه ی زیادی به امتحان رفتارهای پرهنجار مانند؛ مصرف مواد مخدر یا استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی یا حتی خود زنی داشته باشند.
  • و…
علائم اختلال شخصیت مرزی

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

تمامی علائم مذکور باید توسط متخصص اعصاب و روان بررسی شوند تا علت و ریشه ی آن مشخص شود و روانپزشک بتواند بهترین راهکار درمانی را برای کنترل رفتارها و درمان عوارض احتمالی انتخاب نماید.

زیرا برخی از علائم ناشی از اختلال شخصیت مرزی شبیه به علائم اختلال دو قطبی می باشد، بنابراین لازم است علت اصلی علائم زیر نظر روانپزشک مشخص شود تا با تشخیص صحیح راهکار درمانی مناسبی اتخاذ شود.

شما عزیزان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ی اختلال دو قطبی مراجعه نمایید تا با علائم این  بیماری آشنا شوید.

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بر خلاف ظاهر آرام و متین خود، دارای رفتارهای ناهنجار و پرخاشگرانه می باشند.

برخی از افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند، افسردگی نیز دارند. افسردگی شدت علائم ناشی از این اختلال را در افراد مذکور افزایش می دهد.

درمان افسردگی از طریق دارودرمانی یا تکنیک های دیگری که روانپزشک مربوطه تجویز می نماید، می تواند از شدت علائم اختلال شخصیت مرزی در فرد بکاهد و کمک بزرگی به درمان آن نیز بکند.

بنابراین اگر گمان می کنید دچار اختلال شخصیت مرزی هستید و یا بالعکس طرف احساسی شما به این اختلال دچار است، بهتر است قبل از ازدواج به روانپزشک مراجعه نمایید و راهنمایی های لازم جهت درمان آن را دریافت نمایید.

اختلال شخصیت مرزی و طلاق

برخی از زوج ها هستند که به دلیل اختلال شخصیت مرزی دچار مشکل در ادامه ی زندگی با یکدیگر می شوند. اگر این افراد به دنبال کنترل و درمان این اختلال نباشند ممکن است شدت اختلافات و مشکلاتشان افزایش یابد و دیگر قادر به ادامه ی زندگی مشترک نباشند و طلاق بگیرند.

عوارض ناشی از اختلال شخصیت مرزی

چکیده مطلب

درمان به موقع اختلال شخصیت مرزی باعث می شود تا از شدت گرفتن علائم ناشی از این اختلال جلوگیری به عمل آورد.

فردی که دچار این اختلال است باید زیر نظر روانپزشک اقدامات درمانی لازم را انجام دهد و از درمان های خودسرانه پرهیز نماید. زیرا در مواقعی انتخاب روش های درمانی نامناسب نه تنها باعث درمان این اختلال نمی شود بلکه باعث شدت یافتن علائم آن نیز می شود.

سایر مقالات ارائه شده:

درمان استرس

درمان اضطراب

درمان اختلالات خواب

با تشکر از حسن توجه شما، مدیریت سایت:  دکتر علی کربلائی، روانکاو، روان درمانگر و روانپزشک در غرب تهران

شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

بیست − چهارده =