از ترس نترسید

بیماری پانیک

بیماری پانیک چیست؟

فرد مبتلا به بیماری پانیک چه علائمی دارد؟

آیا راهی برای درمان بیماری پانیک وجود دارد؟

در ادامه ی مطلب اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که می توانید به پاسخ سوالات فوق دست پیدا کنید.

ریشه ی احساس ترس در انسان چیست؟

هنگامی که فرد با علائم خطر مواجه می شود، مغز او به صورت ناخودآگاه با ارسال پیام های عصبی، مقاومت و آمادگی فرد برای پشت سر گذاشتن شرایط موجود افزایش می دهد.

احساس ترس یکی از نشانه های بارز در هنگام مواجه شدن با شرایط تنش آور می باشد. علائم ناشی از ترسیدن مانند؛ افزاش ضربان قلب، بیشتر شدن تعداد تنفس و… باعث تقویت قوای بدنی فرد برای مقابله با جو حاکم می شوند.

علت ابتلا به بیماری پانیک

با این حال در برخی از افراد به دلیل وجود اختلالات روحی و روانی مانند بیماری پانیک، ممکن است احساس ترس کاذب ایجاد شود. یعنی حتی فرد در مواقعی که هیچ عامل خطرآمیزی او را تهدید نمی کند، دچار احساس ترس شدید می شود.

ماهیت بیماری پانیک

افراد مبتلا به بیماری پانیک در معرض حملات ترس قرار می گیرند. شدت ترس در این افراد بسیار زیاد است به گونه ای که فرد دچار اضطراب و یا افسردگی می شود.

هر فردی در محافظت از خود در برابر عوامل خطر آمیز، دچار ترس می شود. بنابراین ترسیدن امری طبیعی در هرکدام از ما انسان ها می باشد که گاها به صورت منطقی و در برخی موارد بیش از حد معمول ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت ایجاد ترس در هر فرد متفاوت است. با این حال مواردی مانند:

• ترس از ارتفاع
  • ترس از حرف و نظر مردم
  • ترس از حیوان
  • ترس از سرعت
  • ترس از نزول موقعیت اجتماعی و … از جمله ترس های شایع در افراد می باشند.

حملات پانیک، ممکن است تمامی ابعاد جسمی، روحی و روانی یک فرد را درگیر سازد. بسته به شدت حملات پانیک علائم متفاوتی در فرد ظاهر می شود، با این حال ممکن است در برخی مواقع سلامت فرد در هنگام مواجه شدن با حملات پانیک به خطر بیافتد.

علائم بیماری پانیک

در برخی مواقع ممکن است علائم ناشی از بیماری پانیک به قدری شدید باشد که با حمله ی قلبی اشتباه گرفته شود.

گاها فردی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه می کند، اظهار دارد که شدت ترس در او به گونه ای می باشد که ممکن است نفسش را بند آورد. به همین علت برخی از محققین بر این باورند که فرد مبتلا به بیماری پانیک از ترس خود نیز می ترسد و این عامل در تشدید علائم و حالات ناشی از این بیماری تاثیر شایانی دارد. لازم به ذکر است در صورت مشاهده ی نشانه های زیر به پزشک مراجعه نمایید:

1. زنگ زدن گوش
  2. به شماره افتادن تنفس
  3. احساس درد و یا سوزش معده
  4. تپش قلب شدید
  5. احساس مرگ
  6. احساس سنگینی و درد در قفسه ی سینه

راه های درمان بیماری پانیک

معمولا روانپزشک با معاینه ی فرد و ریشه یابی اختلالات رفتاری موجود در او، می تواند بهترین روش درمانی را برای رفع عوارض موجود انتخاب کند.

• درمان شناختی-رفتاری

با این حال درمان های شناختی-رفتاری ممکن است در درمان بیماری پانیک موثر باشد. به طور مثال با:

1. اصلاح دید و باورهای فرد نسبت به عوامل محیطی و یا درونی
  2. درمان اضطراب
  3. درمان استرس
  4. درمان افسردگی و…

می توان تا حد زیادی از ایجاد عوارض ناشی از بیماری پانیک، جلوگیری کرد.

دکتر علی کربلائی ، روانکاو، روان درمانگر ، روانپزشک در غرب تهران و دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه شهید بهشتی می باشند.
شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری برای درمان بیماری پانیک، می توانید از طریق زیر اقدام کنید:
  • دارودرمانی

در مواقعی ممکن است متخصص اعصاب و روان بعد از بررسی های لازم، مصرف مواد دارویی را برای تسریع روند بهبودی فرد، لازم بداند.

زمان مورد نیاز برای نتایج حاصل از درمان بیماری پانیک در هر فرد بسته به شدت بیماری، علائم ناشی از آن و سن فرد متفاوت می باشد.

چکیده مطلب

برای درمان بیماری پانیک به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه کنید. لازم به ذکر است در مواقعی درمان قطعی بیماری پانیک و رفع علائم ناشی از آن نیاز به زمان دارد.

بنابراین لازم است به تمامی توصیه های تجویز شده از سوی پزشک توجه نمایید و بهترین همکاری را برای تسریع روند درمان بیماری خود داشته باشید.

پنج − یک =