علت افسردگی فصلی و درمان آن

افسردگی فصلی

علائم افسردگی فصلی چیست؟

تا به حال خود شما یا اطرافیانتان در فصول سرد سال احساس بی حالی و کمبود انرژی کرده اید؟ علت این امر چیست؟

با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات فوق دست یابید.

افسردگی در فصل زمستان

افسردگی فصلی را می توان نوعی اختلال هیجانی دانست که هر ساله در زمانی مشخص (فصول سرد) نمایان می شود. مدت زمان این افسردگی فصلی از ابتدای فصل پاییز تا اواخر فصل زمستان می باشد. اما این مدت زمان ممکن است در هر فردی متفاوت باشد.

در نهایت با رسیدن به فصل بهار یا تابستان که طول روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود، علائم افسردگی فصلی نیز برطرف می شود و فرد به حالت طبیعی خود بازمی گردد.

علاوه بر افسردگی زمستانی نوع دیگری از افسردگی وجود دارد که در فصل تابستان ایجاد می شود. این نوع افسردگی نادر است و از انتهای بهار شروع و تا ابتدای فصل پاییز ادامه می یابد.

افسردگی فصلی

علائم موثر در افسردگی فصلی

علت قطعی این نوع افسردگی مشخص نمی باشد. اما با استناد به بررسی های بعمل آمده توسط محققین، می توان یکی از علل موثر در ایجاد افسردگی فصلی را هورمون های مترشحه از مغز دانست.

• بطور مثال: در مطالعات علمی مشخص شده است که؛ با کوتاه شدن طول روز در فصول سرد میزان ترشح هورمون سروتونین از مغز کاهش می یابد که می تواند بر خلق و خوی فرد اثر گذارد.

یکی از وظایف هورمون سروتونین که نوعی پیام رسان شیمیایی می باشد، ایجاد تعادل در فعالیت سلول های مغزی فرد می باشد. یعنی: اگر سلول های عصبی در مغز دچار اختلال و بی تعادلی شوند، عملکردشان نیز مختل می شود. در این حالت ممکن است فرد با علائمی همچون: افسردگی فصلی، بالا رفتن وزن و خستگی مواجه شود.

علت افسردگی فصلی

درصد شیوع اختلال روحی در خانم ها بیشتر از مردان می باشد و معمولا در سنین جوانی به اوج خود می رسد. شدت این اختلال در هر فرد متفاوت می باشد. بطور مثال فردی را درنظر بگیرید که دارای اختلال خفیف و ملایم می باشد، اما ممکن است شدت این اختلال در فرد دیگری به قدری زیاد باشد که تمام جنبه های زندگی روزانه و روابط شخصی و اجتماعی او را تحت الشعاع قرار دهد.

• کوتاه بودن روزها در فصول سرد زمستان از جمله موارد تاثیرگذار در ایجاد افسردگی فصلی می باشد، بنابراین شیوع این اختلال در کشورهایی که طول روزهای بلندتری در طی سال دارند، کمتر می باشد.

نشانه های افسردگی فصلی

فرد مبتلا به افسردگی فصلی علائم مختلفی را بروز می دهد که در زیر برخی از این نشانه ها را بطور مختصر بیان می کنیم:

• علائم افسردگی فصلی پاییز

کمبود انرژی

کاهش تمرکز

خستگی زودرس

افزایش میل به تنهایی

افزایش اشتهای فرد

بالا رفتن وزن فرد

پرخوابی

علائم افسردگی فصلی

• علائم افسردگی فصلی تابستان

کم خوابی

کم شدن اشتهای فرد

پایین آمدن وزن فرد

تشخیص افسردگی فصلی

اگر خود شما و یا یکی از عزیزانتان علائم و نشانه های فوق الذکر را داشتید به روانپزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و اقدامات مورد نیاز جهت رفع این علائم انجام پذیرد.

با مراجعه ی حضوری به پزشک،  روان درمانگر حالات و علائم موجود را مورد بررسی قرار می دهد و بعد از مشخص شدن علت، بهترین تکنیک درمانی را انتخاب می نماید.

دکتر علی کربلائی، روانکاو، روان درمانگر و روانپزشک در غرب تهران و دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه شهید بهشتی می باشند.
شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری برای بررسی افسردگی فصلی و کسب آموزش های صحیح برای درمان آن توسط دکتر کربلایی، می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

درمان افسردگی فصلی

انتخاب راهکار درمانی به عهده ی روانپزشک می باشد و به پارامترهایی از جمله علت افسردگی، علائم فرد، سن فرد، شدت اختلال و… بستگی دارد.

همچنین ابتلا به سایر بیماری های روانی (مانند: اختلال دوقطبی و …) از جمله موارد تاثیر گذار در انتخاب روش درمانی توسط پزشک می باشد.

استفاده از تکنیک هایی مانند: نور درمانی یا مصرف داروهای ضد افسردگی (طبق تجویز پزشک) می توانند در رفع علائم افسردگی فصلی مفید واقع شوند. بطور مثال فرد مبتلا به این اختلال می تواند صبح ها زودتر از منزل خارج شود تا بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

افسردگی فصلی تنها یک اختلال می باشد که با اقدامات درمانی مناسب برطرف می شود. بنابراین توصیه می شود هرگاه علائم این نوع افسردگی را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

چهار × چهار =