تشخیص بی اشتهایی عصبی و راه های درمان آن

بی اشتهایی عصبی

مشخصات اصلی بی اشتهایی عصبی عبارتند از:

• بیمار خود را متحمل گشنگی زیاد می کند.
  • معمولا این بیماران ترس از چاق شدن و تمایل به داشتن اندام لاغر دارند.
  • بیمار دارای علائم و نشانه های ناشی از گرسنگی کشیدن می باشد.

محدوده ی سنی شایع ابتلا به بی اشتهایی عصبی، معمولا ۱۴ سالگی تا ۱۸ سالگی می باشد. طبق بررسی های انجام شده حدود ۱% از جامعه ی نواجوان مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستد.

همچنین لازم به ذکر است شیوع این بیماری در زنان ۲۰ برابر بیشتر از مردان می باشد.

علل بی اشتهایی عصبی

علل متفاوتی از جمله: عوامل فیزیولوژیکی و زیست شناختی تاثیر حائز اهمیتی در بی اشتهایی عصبی دارند. همچنین تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که دلایل ارثی نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند.

• علل زیست شناختی

این علل در عملکرد مغز تغییراتی ایجاد می کنند که می توانند باعث نوسانات هورمونیک در فرد شوند.

• علل اجتماعی

حمایت از لاغری و انجام فعالیت ورزشی برای داشتن تناسب اندام در جوامع امروزی می تواند افرادی که به بی اشتهایی عصبی دچار هستند را، تحت تاثیر قرار دهند. طبق مطالعات انجام شده اکثر افراد مبتلا به این بیماری دارای مسائل خانوادگی مانند؛ خشونت، سردی بین اعضای خانواده و … هستند.

علائم بیماری بی اشتهایی عصبی

تشخیص بی اشتهایی عصبی

معمولا علائم مشهود این بیماری در سنین ۱۰ الی ۳۰ سالگی نمایان می شود. تشخیص این بیماری به عهده ی متخصص اعصاب و روان می باشد. روانپزشک با بررسی شرح حال و علائم موجود علت بیماری را پیدا می کند و بهترین راهکار درمانی برای رفع آن تعیین می نماید.

فشار خون پایین، کاهش وزن شدید، سرد بودن بدن بیمار به علت افت حرارت از جمله علائم مشهود در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی می باشد.

لازم به ذکر است، برخی علائم ناشی از رژیم غذایی نشان دهنده ی ابتلا به بیماری بی اشتهایی عصبی نمی باشد. اگر علائم فوق الذکر به مدت ۳ ماه در فرد ثابت و مشهود باشد، آنگاه می توان به ایجاد بیماری بی اشتهایی عصبی در فرد شک کرد.

دکتر علی کربلائی، روانکاو، روان درمانگر و روانپزشک در غرب تهران و دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه شهید بهشتی می باشند.
شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری برای بررسی بی اشتهایی عصبی و اقدامات درمانی صحیح برای رفع این بیماری توسط دکتر کربلایی، می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

درمان قطعی بی اشتهایی عصبی

بعد از مراجعه به روانپزشک و انجام معاینات و بررسی های لازم، راهکار مناسب درمانی برای رفع این بیماری از سوی پزشک مربوطه انتخاب می شود.

انتخاب روش درمانی مناسب با بررسی پارامترهایی همچون؛ علت بیماری، شدت، سن و جنس بیمار و… صورت می گیرد.

• روان درمانی

روان درمانی یک تکنیک کاربردی در رفع بی اشتهایی عصبی می باشد. این روش درمانی توسط روان درمانگر انجام می گیرد و در این تکنیک پزشک سعی می کند تا الگوهای فکری مضر فرد را با الگوهای فکری کارآمد و مثبت جایگزین سازد تا وضعیت روحی بیمار پایدار گردد.

بی اشتهایی عصبی

• خانواده درمانی

همانطور که در قسمت علل این بیماری بیان شد، در مواقعی فرد بیمار دارای جو خانوادگی مناسبی نمی باشد. بنابراین در این افراد از تکنیک خانواده درمانی و آموزش نکات مهم به خانواده می توان قدم بسیار موثر و مثبتی در جهت درمان بی اشتهایی عصبی فرد، برداشت.

• درمان دارویی

در مواقعی بسته به تجویز پزشک نیاز است تا فرد بیمار از مواد دارویی برای کنترل بی اشتهایی عصبی و درمان آن استفاده کند. بطور مثال سیپروهپتادین یکی از داروهای مفید در درمان این بیماری به حساب می آید.

اگر خود شما یا یکی از عزیزانتان علائم بی اشتهایی عصبی داشتید به روانپزشک مراجعه نمایید تا علت این بیماری مشخص شود و اقدامات درمانی در زمان مناسب صورت پذیرد.

توجه داشته باشید که برای درمان این بیماری، سرخود از مواد دارویی مصرف نکنید و تجویز درست راهکار درمانی را به عهده ی پزشک خود بسپارید.

هجده + 11 =