علت اختلال خواب و درمان آن

درمان اختلال خواب

اختلال خواب، عبارت است از مجموعه ای از تغییرات که در نحوه خواب فرد ایجاد می شود و می تواند بر سلامت بدنی و کیفیت زندگی تاثیر بگذارد.

کم خوابی، از جمله اختلالات خوابی است که احتمال بروز بسیاری از مشکلات جسمانی و روانی را افزایش می دهد و بر خلق و خو، میزان انرژی و قدرت تمرکز تاثیر منفی می گذارد.

احساس خواب آلودگی در طول روز، تنفس نامنظم، بی قراری حین خواب و یا سخت خوابیدن از جمله علائم و نشانه های اختلال خواب می باشد.

درمان بی خوابی

انواع بی خوابی

انواع گوناگونی اختلال خواب وجود دارد که بر اساس سیکل خواب و بیداری، مشکلات تنفسی و یا میزان خواب آلودگی فرد در طول روز دسته بندی می شوند. برخی انواع اختلال خواب عبارتند از:

۱- بی خوابی (اینسومنیا)

در این اختلال، فرد به سختی به خواب می رود و یا ممکن است تمام طول شب را بیدار بماند.

۲- آپنه انسدادی خواب

این نوع اختلال، با الگوهای غیر طبیعی در تنفس فرد حین خواب همراه می باشد. در این حالت، اکسیژن کمی به بدن می رسد و باعث می شود فرد از خواب بیدار شود.

دکتر علی کربلائی ، روانپزشک ، روانکاو ، روان درمانگر و دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه شهید بهشتی می باشند.
شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری برای زوج درمانی،  می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

۳- پاراسومنیا

پاراسومنیا، نوعی اختلال خواب است که منجر به بروز حرکات غیر طبیعی حین خواب می شود، و می تواند شامل موارد زیر باشد:

• حرف زدن در خواب
  • راه رفتن در خواب
  • کابوس های شبانه
  • قفل کردن دندان ها

سندرم پای بی قرار

این سندرم نوعی اختلال حرکتی حین خواب محسوب می شود و با پرش و تکان پا، زمانی که فرد سعی در خوابیدن دارد، همراه می باشد.

درمان اختلالات خواب

نارکولپسی

مشخصه این اختلال، خواب آلودگی در طول روز و خوابیدن های ناگهانی می باشد. این اختلال می تواند منجر به بروز فلج خواب شود که فرد قادر به تکان دادن بدن خود بلافاصله بعد از بیدار شدن نخواهد بود.

روش های مختلفی جهت تشخیص اختلال خواب وجود دارد، که روانپزشک با بررسی علائم بالینی بیمار و با تشخیص نوع اختلال، بهترین گزینه درمان را در نظر گرفته خواهد گرفت.

در بسیاری از موارد، اختلال خواب می تواند ناشی از اختلال پزشکی باشد. گاهی یک جلسه درمان به بهبود علائم کمک می کند. در صورتی که شرایط خاص پزشکی، علت بروز اختلال خواب نباشد، ترکیبی از مصرف دارو و تغییر سبک زندگی برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

تشخیص اولیه و صحیح نوع بی خوابی، به درمان اختلال خواب موثر کمک می کند. در صورتی که اقدامی نسبت به درمان اختلال صورت نگیرد، شاهد بروز عوارضی خواهیم بود که بر روابط و عملکرد فرد تاثیر می گذارند.

علائم و نشانه های اختلال خواب

علائم اختلال خواب، بسته به شدت و نوع اختلال در هر فردی، تظاهرات متفاوتی دارد.

علائم کلی اختلال خواب عبارتند از:

• سخت خوابیدن و یا نخوابیدن
  • احساس خستگی در طول روز
  • نیاز به چرت زدن در طول روز
  • هیجان و اضطراب
  • کاهش قدرت تمرکز

علت بروز اختلال خواب

شرایط مختلف پزشکی و ابتلا به بیماری، در بروز اختلال خواب دخیل هستند. از جمله:

• آلرژی و مشکلات تنفسی

آلرژی و حساسیت، سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی، از جمله مواردی هستند که بر تنفس فرد در طول شب تاثیر می گذارند. گرفتگی بینی، خود یکی از دلایلی است که منجر به بروز مشکلات تنفسی حین خواب می شود.

• نوکتوری

نوکتوری یا همان تکرر ادرار، باعث می شود فرد چندین بار در طول شب از خواب بیدار شود. بر هم خوردن تعادل هورمون ها/ اختلالات هورمونی و یا ابتلا به برخی بیماری های مجاری ادراری، از جمله دلایل تکرر ادرار هستند.

• دردهای مزمن

دردهای مزمن و دائمی، ممکن است نظم خواب فرد را برهم بزنند و باعث بروز اختلال خواب شوند. برخی شرایطی که با دردهای مزمن همراه هستند، عبارتند از:

• آرتروز
  • فیبرومیالژیا (سندرم درد عضلانی- اسکلتی)
  • بیماری التهاب روده
  • سردردهای شدید
  • پشت دردهای دائمی

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب، از جمله مواردی هستند که بر کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارند و ممکن است فرد به دلیل استرس زیاد نتواند بخوابد. کابوس های شبانه، حرف زدن در خواب و یا راه رفتن در خواب، از دیگر مواردی هستند که نظم خواب را برهم می زنند.

تشخیص اختلال خواب

در ابتدا جهت تشخیص اختلال خواب، پزشک به بررسی علائم و نشانه ها، سوابق پزشکی بیمار، و انجام تست های فیزیکی می پردازد. برخی دیگر تست های تشخیصی عبارتند از:

• پلی سومنوگرافی. با انجام این تست، مواردی مانند سطح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی حین خواب بررسی می گردد.
  • الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغز. در این تست، فعالیت های الکتریکی مغز بررسی می شود تا هر گونه مشکل و اختلال در مغز مشخص گردد.
  • آزمایش خون. آزمایش خون به تشخیص نارکولپسی و یا سایر اختلالاتی که می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود، کمک می کند.

انجام دقیق تست های تشخیصی، یکی از مهم ترین اقدامات در درمان موثر اختلال خواب می باشد.

درمان بی خوابی در بزرگسالان

درمان اختلال خواب

درمان اختلال خواب با توجه به نوع و علت بروز اختلال برای فرد در نظرگرفته می شود. درمان می تواند شامل مواردی مانند مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و یا ترکیبی از هر دو مورد باشد.

1. درمان دارویی

درمان دارویی اختلال خواب می تواند شامل موارد زیر باشد:

• قرص های خواب آور
  • مکمل های ملاتونین
  • قرص های سرماخوردگی و یا حساسیت
  • استفاده از دستگاه ها و یا روش های جراحی در درمان آپنه انسدادی خواب

۲٫ تغییر در سبک زندگی

ایجاد تغییرات مثبت در زندگی هر چند کم و جزئی، به بهبود کیفیت خواب کمک می کند، به خصوص اگر در این دوران درمان دارویی نیز ادامه داشته باشد. برخی از این قبیل تغییرات عبارتند از:

• مصرف هر چه بیشتر میوه و سبزیجات در رژیم غذایی و در مقابل حذف مواد قندی تا حد امکان
  • کم کردن استرس و اضطراب با ورزش
  • داشتن برنامه خواب منظم
  • کم کردن نوشیدن مایعات قبل از خواب
  • محدود کردن نوشیدن قهوه و کافئین، در ساعات عصر و قبل از خواب
  • کاهش مصرف مشروبات الکلی
  • کاهش مصرف وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات قبل از خواب

افرادی که از اختلال خواب رنج می برند، باید برنامه خواب ثابت و منظمی داشته باشند. شب ها ساعت مشخصی به خواب بروند و صبح ها نیز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند.

در صورتی که راهکارهایی که برای درمان اختلال خواب از سوی پزشک، به طور مرتب اجرا شود، قطعا شاهد بهبود کیفیت خواب و زندگی خواهید بود.

پنج × سه =