راهکارهای مفید برای درمان استرس

درمان استرس

چه راهکارهایی برای درمان استرس استفاده می شوند؟

طبق تحقیقات به عمل آمده در موسسه ی سلامت روان آمریکا، استرس و اضطراب در زمره ی شایع ترین بیماری های روانی در این کشور می باشد و حدود ۴۰ میلیون نفر در آمریکا با این اختلال مواجه هستند.

در این مقاله به بررسی علل اصلی استرس و درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

علل اصلی ایجاد استرس

از جمله عوامل مهم و اصلی ایجاد استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار های کاری (زنان در محیط های شغلی بیشتر از مردان دچار استرس می شوند.)
  • مسائل اقتصادی (مانند از دست دادن شغل و یا بی پولی)
  • سلامتی ( برخی از بیماری های مزمن و … می توانند زمینه ی مناسبی برای ایجاد استرس در فرد فراهم آورند.)
  • ارتباطات (دوستی ها، ازدواج، طلاق و…)
  • اعتیاد (اعتیاد به هرچیزی اعم از: مشروبات الکلی، فضای مجازی و…)
  • اختلالات خواب ( شما عزیزان می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله درمان اختلال خواب مراجعه نمایید.)
علل ایجاد استرس

علل ایجاد استرس

تاثیر استرس بر بدن

هنگامی که فرد دچار استرس می شود، هورمونی به نام کورتیزول در بدن وی ترشح می شود. مقدار متعادل این هورمون برای بدن مفید می باشد. اما اگر مدت زمان استرس طولانی شود و شدت ترشح این هورمون نیز بیشتر شود، بدن دچار مشکل می شود.

بطور مثال: اختلالات شناختی، کاهش تراکم استخوان، ایجاد نوسان در تعادل قند خون بدن، بالا رفتن فشار خون، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و… از جمله عوارض نامطلوب جسمی و روحی ناشی از استرس بر بدن می باشند.

راهکارهای کاهش استرس

همانطور که در مقاله ی علائم استرس بیان شد، استرس دارای علل متنوعی می باشد که بعد از بررسی های روانپزشک و تشخیص علت اصلی، درمان استرس آغاز می شود.

روش جدید درمان استرس

از میان راهکارهای نوین در عرصه ی درمان و کاهش استرس می توان به تکنیک هایی مانند: جهت بخشی به تفکر، ورزش کردن، گوش کردن به موسیقی های ملایم و مناسب، تمرینات تنفسی و … اشاره کرد.

درمان استرس

درمان استرس

برای درمان استرس چه بخوریم

تغذیه تاثیر بسیار مهمی در شرایط جسمانی و روحی ما دارد. همانطور که جسم ما با تغذیه ی مناسب تقویت می گردد، روحمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تغذیه ی مناسب می توان شرایط تنش زا را کنترل و آرامش را بر بدن حاکم کرد.

بطور مثال برخی از خوردنی ها می توانند باعث ایجاد آرامش در موقعیت های تنش زا شوند. مانند:

  • مواد غذایی حاوی منیزیم؛ مانند خوردن سبزیجاتی مانند؛ اسفناج، آجیل، غلات سبوس دار می توانند در درمان اضطراب و کاهش استرس نقش مهمی را ایفا کنند.
  • امگا ۳ موجود در ماهی
  • مواد غذایی حاوی روی؛ زرده تخم مرغ، جگر و…
  • رژیم غذایی حاوی ویتامین های خانواده ی B (مثل: بادام)

نتیجه گیری

از درمان های خودسرانه پرهیز کنید و به یاد داشته باشید آموزش راهکارهای کنترل استرس و شرایط تنش زا بهترین راهکار درمانی برای مقابله با موقعیت های تنش زا می باشد که با مشورت با روانپزشک و کسب راهنمایی های لازم از ایشان، میسر می شود.

بنابراین؛ برای انتخاب راهکار مناسب به منظور کنترل و درمان استرس نیاز است تا به متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید. بعد از انجام معاینات لازم و ریشه یابی استرس، روانپزشک بهترین راهکار درمانی را ارائه می دهد.

با تشکر مدیریت سایت: دکتر علی کربلائی، روانپزشک در غرب تهران

راه های ارتباطی با ما:

شماره ی تماس:

صفحه اینستاگرام

پاسخ

10 − دو =