چگونه اضطراب را درمان کنیم؟

درمان اضطراب

اضطراب، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی است. اما اگر اضطراب از یک حدی بیشتر شود، می تواند تبدیل به یک اختلال پزشکی شود. اضطراب می تواند جنبه های رفتاری و احساسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به بروز علائم فیزیکی شود.

افراد مضطرب معمولا افکار پریشانی دارند و شاهد تغییرات فیزیکی مانند بالا رفتن فشار خون در آن ها خواهیم بود. آگاهی یافتن از تفاوت های موجود میان احساس اضطراب و اختلال اضطراب، بسیار اهمیت دارد و تشخیص صحیح آن توسط روانپزشک، به درمان موثر شرایط کمک می کند.

چه زمانی اضطراب باید درمان شود؟

گاهی شدت اضطراب به حدی می رسد که شاهد بروز علائم فیزیکی مانند بالا رفتن فشار خون و یا تهوع خواهیم بود. چنین شرایطی که اصطلاحا اختلال اضطراب نیز نام دارد، می تواند انجام بسیاری از کارها و فعالیت های روزانه را مختل کند.

علائم و نشانه های اضطراب

برخی علائم و نشانه های کلی اضطراب عبارت است از:

• بی قراری
  • نگرانی های غیر قابل کنترل
  • حساس شدن فرد
  • مشکلات تمرکزی
  • مشکلات خواب

با این که بسیاری از ما در طول زندگی مان با علائم و موارد گفته شده روبرو شده ایم، اما تداوم و تکرار این علائم می تواند تبدیل به اختلال اضطراب شود و بسیاری از جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر علی کربلائی ، روانپزشک ، روانکاو ، روان درمانگر و دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه شهید بهشتی می باشند.
شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری برای درمان اضطراب،  می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

علت بروز اختلال اضطراب

تشخیص علت دقیق بروز این اختلال کمی پیچیده است. اما برخی علل احتمالی عبارتند از:

• عوامل استرس زای محیطی مانند، مشکلاتی که در محیط کار پیش می آیند، مشکلات موجود در روابط اجتماعی مان و یا مشکلات خانوادگی
  • مسائل ژنتیکی، بدین معنا که زندگی با افراد مبتلا به اختلال اضطراب می تواند احتمال بروز اختلال را افزایش دهد
  • عوامل پزشکی، مانند علائم و نشانه های ابتلا به بیماری ها، اثرات مصرف دارو، استرس و اضطراب انجام جراحی و یا طولانی شدن دوره نقاهت

علت اضطراب

تشخیص اختلال اضطراب

جهت تشخیص اختلال اضطراب، روانپزشک به بررسی موارد زیر می پردازد:

• نگرانی و اضطراب حین انجام فعالیت های مختلف
  • عدم توانایی در کنترل اضطراب و نگرانی
  • مشاهده حداقل سه نشانه از اختلال اضطراب به مدت شش ماه

علاوه بر موارد گفته شده، علائمی از بی قراری، خستگی، دردهای عضلانی، مشکلات گفتاری و یا تمرکز نیز در بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آیا راهی برای پیشگیری از بروز اختلال اضطراب وجود دارد؟

راه های متعددی جهت کاهش اضطراب و نگرانی وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که نگرانی و اضطراب در زندگی کاملا طبیعی است، اما تداوم آن جای نگرانی دارد و باید نسبت به درمان اقدام صورت گیرد.

اقداماتی جهت کنترل و یا به حداقل رساندن اضطراب و نگرانی وجود دارد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

• محدود کردن مصرف قهوه، کافئین، چای و شکلات
  • مصرف هر گونه مکمل و داروی گیاهی تحت نظر پزشک
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل
  • داشتن الگوی خواب منظم
  • دوری از مصرف مشروبات الکی

درمان اضطراب

درمان اضطراب  می تواند شامل مشاوره با روانپزشک، گفتار درمانی و یا مصرف دارو باشد.

افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند، افرادی که از افسردگی و یا اختلالاتی رنج می برند که بر سلامت روان شان تاثیر می گذارد، درمان اضطراب به کنترل شرایط کمک خواهد کرد.

در بسیاری موارد، این اختلال با درمان های خانگی بهبود می یابد. اما با این حال این نوع درمان در اختلالات شدید توصیه نمی شود. یک سری تمرینات و اقدامات وجود دارد که به بهبود علائم کمک می کند، که عبارتند از:

• کنترل استرس. یادگیری نحوه مقابله و کنترل استرس، به تسکین اثر محرک ها کمک می کند. افراد مضطرب باید موارد و عواملی که باعث اضطراب بیشترشان می شود را شناسایی، و تا حد امکان از آن ها دوری کنند.
  • تکنیک های ریلکس شدن. انجام یک سری فعالیت های ساده مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، استراحت در محیط تاریک و یوگا، به آرامش ذهن و جسم کمک می کند.
  • تمریناتی جهت جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی. لیستی از افکار منفی را که باعث اضطراب در شما می شوند، تهیه کنید و در لیستی دیگر افکار مثبت را. سعی کنید هر روز به مسائل مثبت فکر کنید و منفی ها را از ذهن خود بیرون بیندازید.
  • مصاحبت و هم نشینی با افرادی که حامی شما هستند.

درمان اضطراب در کودکان

۱- مشاوره

مشاوره با روانپزشک، یکی از موثرترین روش های درمان اضطراب  است، که شامل گفتار درمانی، رفتار درمانی و یا ترکیبی از هر دو می باشد.

هدف از گفتار درمانی و رفتار درمانی، شناسایی و تغییر الگوهای فکری منفی و مخرب می باشد. در جلسات مشاوره، روانپزشک تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا واکنش بیمار نسبت به افکار منفی و یا محرک های اضطراب آور را به حداقل برساند.

برای مثال، گفتار درمانی در حملات پانیک، به بیمار کمک می کند تا با این واقعیت کنار بیاید که حمله پانیک یک حمله قلبی نیست. جهت درمان، فرد باید در معرض یک محرک قرار بگیرد و یا از چیزی بترسد. در چنین شرایطی، بیمار با ترس های خود روبرو، و از حساسیت هایش نیز کاسته خواهد شد.

۲- مصرف دارو

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، به کنترل اختلال اضطراب کمک می کند. افراد معمولا از مهار کننده سروتونین استفاده می کنند که عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی دارند.

معمولا توصیه هایی مانند تغییر در سبک زندگی و رعایت یک سری موارد، از سوی روانپزشک برای بیمار در نظر گرفته می شود، که عبارتند از:

• محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین
  • داشتن خواب کافی و با کیفیت
  • ورزش کردن

اضطراب، شرایط خاص پزشکی در نظر گرفته نمی شود، بلکه احساسی است که در فرد و حین مقابله با ترس و موارد این چنینی ایجاد می شود. در صورت مواجه دائمی با عوامل اضطراب آور، این احساس تبدیل به اختلالی خواهد شد که اختلال اضطراب نام دارد.

• درمان هایی مانند گفتار درمانی و مشاوره با روانپزشک، و یا مصرف دارو به کنترل علائم این اختلال کمک می کند.
  • رژیم غذایی متعادل و ایجاد تغییرات ساده و مثبت در زندگی، به آرامش ذهن و تسکین اضطراب کمک می کند.

هفت + 14 =