علت پرخاشگری در کودکان

پرخاشگری در کودکان

علت پرخاشگری در کودکان چیست؟

برای کنترل کودکان و جلوگیری از پرخاش و رفتارهای تند آن ها چه کار باید کرد؟

با خواندن این مقاله به پاسخ سوال های بالا دست می یابید. پس با ما همراه باشید.

دلیل پرخاشگری در کودکان

از عوامل مهم و تاثیرگذار در پرخاشگری کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تاثیر پذیری از رفتار اطرافیان
یادگیری از رفتار اطرافیان، از جمله دلایل مهم پرخاشگری در کودکان می باشد. چنانچه پدر یا مادر کودکی خلق و خوی عصبی و پرخاشگر داشته باشند، متقابلا فرزندشان نیز پرخاشگر می شود.

علت پرخاشگری در کودکان

– ناکامی
در مواقعی که کودک موفق به انجام کاری نشود و به هدف خود نرسد، یکی از رفتارهای سر زده از آن پرخاشگری می باشد.
– اضطراب
کودکانی که استرس و اضطراب دارند نمی توانند آرام و قرار داشته باشند و این بی قراری را با پرخاش نشان می دهند. این کودکان معمولا بعد از رفتارهای پرخاشگرانه ی خود، خیلی زود پشیمان می شوند و از والدین خود معذرت خواهی می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی درمان اضطراب مراجعه نمایید.

دکتر علی کربلائی، روانکاو، روان درمانگر و روانپزشک در غرب تهران می باشند  و بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه شهید بهشتی دارند.
شما عزیزان به منظور راهنمایی و مشاوره ی حضوری برای بررسی پرخاشگری در کودکان و کسب آموزش های صحیح برای درمان آن توسط دکتر کربلایی، می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

– دوگانگی و تضاد های درونی
گاهی کودک بر سر دوراهی می ماند و انتخاب راه برای آن دشوار می شود. این امر ممکن است باعث تعارض و اضطراب در کودک شود.
– مصرف برخی داروهای درمانی
پرخاشگری در کودکان اگر با علائم دیگری همراه باشد می تواند نشان دهنده ی افسردگی باشد. در این صورت لازم است نحوه ی زندگی کودک بررسی شود و تغییر یابد.
در برخی موارد از مواد دارویی برای درمان کودکان استفاده می شود که ممکن است؛ پرخاشگری و تندخویی کودک، عوارض ناشی از مصرف این مواد دارویی باشد.
– خشونت دیدن در مدرسه
در مواقعی شاهد بازتاب رفتاری اطرافیان در کودکان می باشیم. بطور مثال کودکی که در مدرسه مورد تعرض و پرخاش قرار گرفته باشد، از خود رفتارهای عصبی و تند نشان می دهد.

نقش والدین در رفع پرخاشگری کودک

کمک کردن به کودکی که رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه دارد، از جمله مسئولیت های مهم والدین محسوب می شود. این مسئولیت نیاز به صبر، پیگیری، تلاش زیاد، مراقبت و بکارگیری مستمر تکنیک های مدیریت کودک می باشد.
والدین باید کودکان خود را با استفاده از شیوه های صحیح، تحت کنترل بگیرند و از این طریق از ادامه یافتن و تکرار رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی از جهت کودکشان جلوگیری کنند.

نقش والدین در درمان پرخاشگری کودکان

روش های درمان پرخاشگری کودکان

نحوه ی برخورد صحیح با پرخاشگری در کودکان بسته به نوع پرخاشگری، سن کودک و علت آن متفاوت می باشد و نیاز به بررسی پزشک و تجویز مناسب، دارد.
بکار گیری روش های تنبیهی شدید توام با محرومیت های سنگین از جمله مواردی می باشد که نه تنها باعث درمان تندخویی کودک نمی شود بلکه ممکن است عوارض نامطلوب رفتاری دیگری را نیز در کودک ایجاد کند.
از بحث با کودکان پرخاشگرتان پرهیز کنید و برای یادگیری روش های کنترل خشونت و پرخاشگری کودکتان به روانپزشک مراجعه و از راهنمایی های او استفاه نمایید.

با کودک خود رفتاری دوستانه داشته باشید و سعی کنید با صحبت کردن او را از پرخاشگری و رفتار نامناسبی که دارد مطلع سازید.
سعی کنید با داشتن عملکردی مناسب تاثیر کلامتان را زیاد کنید تا کودکان حرف شنوی بیشتری از صحبت های شما داشته باشد و رفتارهای خود را تغییر دهد.
برای یادگیری روش های موثر در این زمینه می توانید با بهترین روانپزشک در تهران، مشورت نمایید تا سلامت روحی و روانی دلبندتان را تضمین کنید.

چهار × چهار =