با این تکنیک ها می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید

کنترل عصبانیت

راه های کنترل عصبانیت را می شناسید؟

اگر موضوعی باعث ناراحتی شما شود، چطور خودتان را کنترل می کنید؟

چه کارهایی باعث می شوند ناراحتی شما کمتر شود و آرامش بیشتری پیدا کنید؟

در این مقاله به معرفی تکنیک های موثر در مهار کردن و مدیریت عصبانیت را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

مهارت کنترل عصبانیت

افرادی را مد نظر قرار دهید که در زمان ناراحتی و عصبانیت خود با انجام رفتارهایی از قبیل: پرت کردن اجسام، کوبیدن مشت به دیوار، فریاد زدن و … خود را خالی می کنند. اما به نظر شما این عکس العمل ها مناسب هستند؟!؟!؟

شاید افرادی را هم دیده باشید که در زمان عصبانیت به سرزنش و سرکوب احساسات طرف مقابلشان می پردازند. به زبان آوردن حرف های نامناسب، توهین، تمسخر و… از جمله حالات شایعی می باشد که اطرافیان ما در هنگام عصبانیت و ناراحتی از خود بروز می دهند.

اما واقعیت این است که بروز این حالات، نشان دهنده ی ضعف و ناتوانی فرد، در کنترل وضع پیش آمده می باشد و زمینه ی مناسبی برای شدت آسیب های وارده به خود فرد را مهیا می سازد.

آموزش مهارت کنترل عصبانیت

آموزش مهارت کنترل عصبانیت

راه های جلوگیری از عصبانیت

شخصی را فرض کنید که سریعا عصبانی می شود و کنترلی بر خشم و ناراحتی خود ندارد. با این فرد چقدر وقت می گذرانید؟ آیا این فرد را در زمره ی افراد صمیمی و نزدیک زندگی خود قرار می دهید؟

مطمئنا پاسخ به سوالات فوق منفی می باشد. هیچکدام از ما تمایلی به داشتن چنین فردی در دایره ی ارتباطی خود نیستیم.

اگر این افراد را در اطراف خود نگه دارید، همیشه استرس این را دارید که مبادا حرکت و رفتاری از شما باعث ناراحتی آن ها شود تا عکس العمل نامطلوبی را شاهد نباشید!؟ اما به چه قیمتی؟؟؟!!!

در ادامه ی بحث ۹ راهکار موثر در مدیریت عصبانیت را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

  • خودتان را بشناسید

بدانید چه موقعیت و وضعیتی باعث رنجش و ناراحتی شما می شود. تا به حال به خودتان رجوع کرده اید؟ چه چیزی شما را عصبانی می کند؟ چه موضوعی باعث ناراحتی شما می شود؟

عدم اطلاع از روحیات خود، باعث می شود تا در مواقع ناراحتی و عصبانیت کنترلی در حالات و رفتارهای خود نداشته باشیم. اما با شناخت و آگاهی یافتن از عواملی که باعث خشمگین شدن و یا ناراحتی ما می شوند، می توانیم از قرار گرفتن در شرایطی که زمینه ی مناسبی برای ناراحتی ما ایجاد می کنند، جلوگیری کنیم. این پیشگیری نقش بسیار مهم و بزرگی در کنترل و مدیریت عصبانیت ایفا می کند.

  • دلیل عصبانیت خود را بیابید

معمولا زمینه هایی مانند ناراحتی، زود رنجی و … بستر مناسبی برای عصبانیت های ناگهانی و شدید فراهم می آورند. پس لازم است به سرعت، علت عصبانیت را تشخیص داد.

تشخیص درست و به موقع احساساتی که قبل از ناراحتی و عصبانیت در وجودمان شعله می گیرند باعث کنترل عصبانیت و مهار صحیح آن می شوند. همچنین این شناخت باعث می شود تا از شدت یافتن عصبانیت و ناراحتی نیز جلوگیری کرد.

کنترل عصبانیت

کنترل عصبانیت

  • تمرین تکنیک های تمدد اعصاب

با یادگیری و مد نظر قرار دادن روش های موثر تمدد اعصاب می توان از میزان و شدت عصبانیت کم کرد. بطور مثال راهکارهایی مانند:

۱- نفس عمیق بکشید

۲- گفتن جملاتی مانند: همه چیز خوب است، صبر داشته باش، آرام باش و…

  • قبل از هرعکس العملی فکر کنید

کمی قبل از واکنش نشان دادن به خود فرصت دهید و فکر کنید تا از انجام حرکات ناشایست و به زبان آوردن حرف های نامناسب جلوگیری کنید.

شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که به این نکته پی برده باشید که رعایت این مورد سخت ترین کار ممکن در لحظه ی عصبانیت است! لازم به ذکر است که؛ حرکت و صحبت هایی که در مواقع عصبانیت و ناراحتی از شما بروز پیدا کند دیگر قابلیت بازگردانده شدن ندارند.

تاثیر صحبت و عملکرد نادرست در هنگام عصبانیت بسیار مخرب تر از اعمال خشونت فیزیکی می باشد.

  • ورزش کنید

یکی از تکنیک های موثر در کاهش استرس و درمان اضطراب، انجام فعالیت های ورزشی مناسب می باشد. با ورزش کردن می توانید فوران احساس و شدت عصبانیت خود را تحت کنترل بگیرید.

نتیجه گیری

همانطور که در مباحث فوق بیان شد؛ آموزش تکنیک های کنترل عصبانیت نکته ی بسیار مهمی است که باید تک تک ما انسان ها آن را مد نظر قرار دهیم.
برای آموزش این تکنیک ها می توانید به بهترین روانپزشک مراجعه نمایید و از مشاوره ها و راهنمایی های ایشان بهره مند شوید.

پاسخ

یک + یک =